Turisme
Presenten dues obres al carbó de les pintures murals que Josep Obiols va pintar al santuari del Castell de Remei
Les peces les han donat hereus de l'artista noucentista i s'acompanyen d'una exposició commemorativa
L'exposició 'Obiols, el Noucentisme al Castell del Remei' vol "reivindicar" l'obra que l'artista va pintar a la finca els anys 1953 i 1954 i "ser un homenatge" a la figura de Josep Obiols, ha explicat la presidenta de la Fundació Castell del Remei, Mireia González, que ha afegit que l'obra d'Obiols té un interès artístic, cultural i patrimonial "molt important" per al Castell del Remei.
Pel que fa a les dues peces centrals de la mostra que ha cedit la família d'Obiols, es tracta de dos esborranys al carbó que formen part d'un dels murals de l'absis de darrere l'altar del temple, on Obiols va representar la misericòrdia d'infants i adults que confien en el remei de l'auxili de la Mare de Déu.
Anna Ponsatí, neta d'Obiols, ha afirmat que "és un descans i una satisfacció" que les dues obres tornin al seu lloc original. Per una banda, perquè defensa que l'obra té sentit en aquell espai on s'ha gestat el projecte, però també perquè aconsegueix que unes peces "que tenen tant valor i esforç personal" no caiguin en l'oblit.
L'exposició és pot visitar a la sala Lucilla Atilia fins el 30 de novembre i és un dels principals atractius de la festa major del Castell del Remei que se celebrarà el diumenge 8 d'octubre.
Obra d'Obiols al temple
L'artista va passar dos anys pintant l'interior del santuari del Castell del Remei. Entre els frescos murals hi els cinc que es situen en els altars adjacents a la nau principal, a dues banda de la nau central on són representades escenes bíbliques corresponents als misteris de goig del Rosari: l'Anunciació; la Visitació de Maria a la seva cosina santa Isabel; el Naixement de Jesús a Betlem; la Presentació del nen Jesús al temple; i el trobament de l'Infant Jesús al temple entre els doctors de la llei.
També destaquen les pintures del presbiteri -a l'àpside sobre l'altar major- on es representa una al·legoria de tot l'Univers lloant i pregant Maria.
Les obres més grans són els dos murals que ocupen l'absis de darrere l'altar a banda i banda del cambril de la Mare de Déu que presideix el Santuari, on són representats l'acció de gràcies pels productes de la terra i la gent que demana a la patrona del Castell del Remei. En la part dreta, els frescos mostren la misericòrdia vers infants i adults que pateixen necessitats, malalties i dolor confiant en el remei de l’auxili de la Mare de Déu. També hi apareixen els nadons, posant així el futur en mans de la providència. I, en la decoració de l'esquerra, es reflecteix el poble fidel oferint llurs collites a la verge. Es tracta d'escenes representatives de la pagesia amb els fruits de la terra: oliveres (oli), raïm (verema, vi), blat (pa).
Al baptisteri, Obiols va completar un conjunt pictòric al·lusiu al baptisme de Jesús. A banda, l'artista també va dibuixar i pintar a la cúpula del temple i a la volta de l'altar major el text en català que constitueix la lletra de la Pregària a la Verge del Remei, una composició musical que fou encarregada al mestre Lluís Millet Pagès (1867-1941) amb lletra d'Esteve Sunyol Gasòliba (1856-1913) i cantada a l'Orfeó Català l'any 1900.