Política
Els constructors exigeixen connexió per autovia entre Lleida, Tàrrega i Balaguer
Afirmen que aquest triangle ha de ser el futur pol industrial de Catalunya
Una xarxa d’autovies, millorar el canal d’Urgell, un pla de Rodalies i crear l’eix transversal ferroviari i l’estació intermodal de Torreblanca són les actuacions que els constructors van veure clau per a la província en una jornada en què es va remarcar que el triangle Lleida-Tàrrega-Balaguer hauria de ser “el futur pol industrial català”.
“El triangle Lleida-Balaguer-Tàrrega ha de ser la zona per al futur desenvolupament industrial català, però perquè sigui així aquestes ciutats han d’estar ben connectades”. Així de clar es va mostrar ahir el president de la Cambra de Contractistes d’Obres de Catalunya, CCOC), Lluís Moreno, en la jornada que es va celebrar ahir al Parador de Lleida per explicar les 14 infraestructures pendents per desenvolupar i que consideren clau per a la província. Una sessió en la qual es va remarcar la necessitat de desdoblar la carretera C-13 entre Lleida i Balaguer amb dos carrils per sentit (2+2) i fer el mateix a la C-53 entre la capital de la Noguera i Tàrrega.
Una demanda que el territori fa anys que reivindica i sobre la qual cosa el Govern català ja ha encarregat dos estudis per analitzar-ne la viabilitat. Així ho va assegurar el director d’Infraestructures de Mobilitat de la Generalitat, David Prat, que va afegir que per a la C-13 “l’estudi determinarà quina fórmula, si la 2+1 o la 2+2, és la més adequada”, mentre que per a la C-53, “l’estudi està basat en un 2+1, però encara no hi ha una decisió definitiva”.
La jornada va estar coorganitzada pel Gremi de Constructors de les Terres de Lleida (CGCOLL) i la presidenta, Núria Cervós, va denunciar que la província “pateix un infrafinançament en infraestructures des de fa anys” i que Lleida, Balaguer i Tàrrega han d’estar connectades per autovies de dos carrils per sentit. “Si aquesta infraestructura es fes a Barcelona, no hi hauria cap debat sobre si el desdoblament ha de ser un 2+2, per la qual cosa els de Lleida ens hem de posar la jaqueta de Barcelona i reclamar el que considerem necessari i just”, va afegir Cervós.
Altres infraestructures que el sector veu prioritàries són el desdoblament integral amb un sistema de 2+2 de la C-12 des de la Ràpita fins a Lleida i de l’N-230 des d’Alfarràs fins al túnel de Vielha. Establir un eix Tarragona-Andorra per la C-14 amb un sistema 2+2 que enllaci amb l’A-27, l’AP-7 i l’A-2, una nova carretera de Comiols entre Artesa de Segre i Tremp, encarregar millores a l’N-260 i fer l’estació intermodal de mercaderies de Torreblanca.
Projectes clau
Pla de carrils 2+1. Executar el pla 2+1 a la C-14 de Ponts a Oliana; a la C-26 de Balaguer a Artesa de Segre; el de l’L-310 de Tàrrega a Guissona; i a l’L-311 de Cervera a Guissona. També demanen millores en l’AP-7 i l’AP2.
Més actuacions viàries. Fer la variant de Gerri de la Sal, la de la Pobla de Segur i de Perves-Pont de Suert a l’N-260, així com l’eix de Comiols entre Artesa de Segre i Tremp.
Altres infraestructures. L’estació intermodal de Torreblanca, l’eix transversal ferroviari entre Lleida i Girona, el pla de Rodalies i modernitzar el canal d’Urgell.